no-image
--

خانه شهشهان

اصفهان - اصفهان - محله شهشهان - کوچه صحه میرزا اسدالله خان - شماره ۳۲

امتیاز دهید
مناسب برای :
نوع : خانه قدمت / سال ساخت : دوره : قاجار شماره ثبت ملی : ۶۵۲۵ تاریخ ثبت ملی : ۱۳۸۱/۰۷/۰۷ امکان بازدید : دارد
 
 
اصفهان - اصفهان - محله شهشهان - کوچه صحه میرزا اسدالله خان - شماره ۳۲

دمای فعلی



°

احساس واقعی
Summary
خانه شهشهان یکی از معدود آثار نسبتا سالم بجا مانده از عهد قاجاریه میباشد و تاریخ ۱۲۷۶ هجری قمری (۱۸۵۹-۱۸۶۰ میلادی) بر کتیبه ای در ضلع شمالی اتاق میانی نقش بسته است که به احتمال زیاد مربوط به تاریخ پایان ساخت مجموعه میباشد ، بر اساس مدارک و یافته ها توسط سازمان میراث فرهنگی کشور این مجموعه توسط میرزا حسین آقانقلی ملقب به داروغه اصفهان احداث شده است.هر چند اشتغال نامبرده به این سمت اثبات نشده است.

بر اساس گفته های سگینه بیگم سینی ساز شهشهانی فرزند میرزا رضا (۱۲۶۵-۱۳۵۸هجری شمسی) میرزا حسین آقانقلی فاقد فرزند بوده و پس از یک سفر بدون بازگشت اموالش توسط بستگان بفروش میرسد. این مجموعه پس آن توسط محمد جواد بزاز و همسرش سگینه بیگم سینی ساز شهشهانی خریداری و از آن زمان تا کنون حفظ و نگهداری آن در اختیار این خانواده میباشد که به همین نام در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

لازم بذکر است نظر به این که این مجموعه در کوچه میرزا اسدالله خان وزیر (پیشکار ظل السطان) محله شهشهان واقع شده است این احتمال میرود که نامبرده مالک اصلی این بنا بوده باشد هر چند این گفته هیچگاه از زبان خریداران آن شنیده نشده است.محله شهشهان در آن زمان به دلیل نزدیکی به نقاط مهم و حساس شهر، محل سکونت بزرگان شهر بوده و عمده رجال و معتمدین شهر در این محل که شاه نشین نیز خوانده میشده است ساکن بوده اند.

بهر روی این بنا در حدود ۳۰۰ متر مربع وسعت دارد که یکی از ورودیهای آن در غرب بنا و دیگری در شرق آن قرار دارد. تمامی اتاقها اطراف حیاط که شامل یک حوض و دو باغچه کوچک میباشد قرار دارند.
دو اتاق آیینه ، یک اتاق نیمه تمام طلا کاری شده(پس اتاق) و یک پنچ دری در ظلع شمالی بنا و شاه نشین در ظلع غربی قرار دارند.

اتاقهای پنج دری ،اتاق نیمه تمام طلا کاری(پس اتاق) و شاه نشین دارای نقاشی های رنگی بوده که تعدادی از نقاشیهای آن توسط مرحوم مهندس سید هادی میرمیران در دهه ۶۰ خریداری و از مجموعه خارج شده که جای خالی آنها در تصاویر مشهود است.

اتاقهای گچبری شده شامل مجموعه ای از عکس های فرنگی است که به گفته مالکین از بین طاقه های پارچه که به کشور وارد میشده است انتخاب و بصورت ماهرانه ای جاسازی شده است.
به همت و تلاش های آقای پرویز تناولی است مجموعه این عکسهای در کتاب "زنان فرنگی در خانه های ایرانی"-تصاویر غربی در عهد صفویه و قاجار توسط انتشارات تایوریس لندن-نیویورک بزبان انگلیسی منتشر شده است.

سایر فضاهای مجموعه عبارتند از:

۱- زیر زمین که در زیر اتاق شاه نشین و اتاق طلا کاری شده قرار دارد.
۲- قهوه خانه ،چاه آب ،آب انبار(دسک و منبع) مطبخ در ظلع غربی بنا
۳- گوشواره ها(یا انگور بند به جهت تولید کشمش وخشک کردن سایر میوه ها نظیر هلو آلبالو و زرد آلو) که در چهار طرف حیاط قرار دارند.
۴- صندوق خانه که بصورت دو طبقه مابین اتاق آیینه و اتاق طلا کاری شده (پس اتاق)طراحی شده و دارای مکان های مخفی به جهت انبارش آذوقه(عمدتا گندم) و سلاحهای گرم و سرد استفاده میشده است.
۵- بالا خانه که در واقع به عنوان انبار ذغال، چوب، نمک، سیب زمینی و پیاز و سایر مایحتاج استفاده میشده است.
۶- ایوان جنوبی و دو اتاق کوچک در ظلع جنوبی که عمدتا در تابستان مورد استفاده قرار میگرفته است و بطور مختصر دارای نقاشی و گچ بری میباشند.
نظرات کاربران ( بدون نظر)

ثبت نظر :
با ثبت نظرات خود دیگران را راهنمایی کنید